mandag, august 22, 2005

Hallo!

Vil starte med aa si at alt er bra, til tross manglende bokstaver i alfabetet...

Tenker halvparten av folka ikke har peiling paa hvor jeg er henn i verden, men landet er USA, staten Kansas og byen Wichita. Gata er midt i by'n, naerme alt! Deriblant Starbucks.. :)

Familien tok meg med til Marble i 1 uke. Det koste jeg med halvveis, i en by med 85 innbyggere og 1 butikk. God tid til aa bli kjent med familien, noe jeg klarte bra. Bilturene var verre. Hva soeren skal du si til en gjeng nye folk i 12 time? Endte med god gammel og ny norsk musikk, blandet med litt av det nye spraaket. Klarte meg bra...
I Marble gikk vi turer, og stort sett ikke noe annet. Lengste var paa 32 km, med gnagsaar og vonde sko. Glad det er over. Ikke saerlig happy over turen, men smilte og lo for det. Fin natur iallefall.

Familien er paa 4; mor, far og to soestre. Tammy, Rob, Hannah (15) og Rachel (11). Koslig familien, men jeg maa aerlig innroemme at det er en smule hardt for meg som er et hardbarket b-menneske aa dukke opp i denne familien som er morgonfugler delux! (Hygghygg). Mor er oppe 04.00 hver morra for aa jogge. Venter med treninga til gym'n paa skolen...

Tammy smeller opp med herlige middagsretter, men frokost og lunsj maa man ordne selv. Greit i grunn, saa slipper jeg alt maset hvis jeg ikke liker det de har... Middagene er som regel gode, og jeg kommer til aa spise dem uansett... Familiens hoeydepungt naar det gjelder middager hittil var nok da Rob kom hjem etter endt fisketur i Marble med 9 fisk i fangsten. Hele familien var i ekstase over middagslukten. Da middagen var servert laa dette paa tallerken: 2 hele fisker og groenne boenner. Proevde snilt og hoeffelig aa komme unna med 1 fisk, men det endte med 2. Spiste dem og. Etterpaa fant vi ut at det ikke var lov aa fiske mer enn 4 fisk... Jaha...

I dag vaaknet jeg halv 6. Foerste dag paa skolen, og tenkte jeg skulle begynne dagen med noe bra. Etter endt lesestund hopper jeg i dusjen og da jeg var ferdig var det DEN edderkoppen paa badet. Ikke en soet, liten, norsk en, men en gigantisk stor brun-graa en. Tenkte jeg skulle vaere modig og slengte haankle oppaa'n. Saa hoppet jeg opp og ned paa det, og var meget fornoeyd med jobben, til edderkoppen plutselig kom springene ut fra teppet med rettning mot meg. Husker ingenting, men plutselig var jeg oppi vasken... Tror jeg hoppet dit, ekke sikker. Stakk opp til Hannah etterpaa og spurte om det var giftige eddekopper i Kansas. Svaret var ja, men den var moerke brun med en hvit flekk paa. Denne var definitivt ikke moerke brun med en hvit flekk paa, saa jeg slappet litt mer av. Endte likevel med at jeg pusset tennene paa kjoekkenet... Resten av dagen har jeg trippet paa taa hver gang jeg har gaatt inn paa badet. Lite lyst aa moete paa den tingen. Tipper'n er sur paa meg ennaa...

Becca kom og hentet meg i dag, og kjoerte meg til skolen. Jeg kjenner hu egentlig ikke, men jeg takket ja til tilbudet da hu spurte, for hadde lite lyst til aa ta bussen med alle freshmenene uten aa kjenne en sjel 1.skoledag. Hadde det hyggelig i bilen, og snakka godt med hu. Da vi kom til skolen var det en gjeng andre seniorer der, som skulle det samme som Becca. Er noe saann fadder ordning eller noe... Saann at freshmenen har en ekstra mamma/pappa de har paa skolen som hjelper dem litt eller noe.. Uansett: hilste paa en del folk, husker navnet paa 2; Nicole og Jamie. Resten aner jeg ikke, men tipper jeg hilser paa dem igjen. Ganske sjokka da vi kom i en av gangene og hele cheeleader gjengen sto der aa oevde. Kozoghygge da.
Moette andre utvekslingselever, og sammen hadde vi det riktig saa goey. Er den eneste fra Norge, men ekke saa farlig. Foeler meg ikke saa venneloes som i starten da jeg satt paa den lille hytta i Marble, Colorado og skrev brev til alle kjaere der hjemme... Tammy skulle egentlig hente meg, men hu tok ikke telefonen da jeg ringte, saa jeg la igjen beskjed om at jeg satt paa med Becca. Saa gikk jeg aa spurte Becca om aa faa sitte paa. Fikk det, men vi skulle paa en Sandwich bar med noen andre folk foerst, saa vi kom hjem litt sent. Ringte Tammy for aa si ifra. Hu tok ikke telefonen da heller, saa jeg la igjen en ny beskjed. Begynner aa bli god i beskjedgjenleggelse. Herlig. Men hu ringte tilbake foer jeg hadde faatt lagt igjen hele beskjeden. Ble litt satt ut, men funka fett, for jeg gav den til Becca, saa fikk hu snakke med mor mi... Det var forsaavet greit, saa vi stakk paa denne sandwich baren og hang der med noen hysterisk morsomme folk som fortalte alt om morroheter paa sommerjobb. Herlig var det, og ordentlig artig. Saa kjoerte Becca meg hjem.

Hadde ikke stoert aa gjoere, saa gikk tur med hunden vaar; Penny. Den er saa liten at du sas vidt kan se den. Livredd for aa traakke paa den en gang. Lot hunden bestemme veien; opp en gate, ned en annen. Begynte aa gaa hjem igjen da hunden plutselig helt uten vidre stoppet, snudde og trakk i baandet for aa gaa tilbake. Selv om hunden er liten kan jeg love deg den er sterk...

Tenker det er slutten for i dag. Langt, men saa er det ogsaa for 2 uker... Koser meg her, men savner gode gamle Hamar, familie og venner. Koslig med mail, men oppdateringene kommer her...

Have a nice one! :)